Corona…. het woord kun je wellicht amper meer horen. Het roept bij een hoop mensen spanning op. Want laten we wel wezen: waar we nu met z’n allen inzitten hebben we nog nooit meegemaakt. Dus iedereen doet wat hij/ zij kan en probeert er het beste van te maken. Maar niemand weet wat nu verstandig is en wat niet. Welk regels nodig zijn en welke niet. Daarvoor is er nog steeds te weinig bekend.

Dit zorgt bij veel mensen voor onzekerheid en stress. En al zit je er zelf redelijk ontspannen in, je ontkomt niet aan de spanning die er heerst. Dat heeft invloed. Of je nu wilt of niet. Zelf vond ik het verhelderend om beter te begrijpen wat er gebeurt in je lichaam bij teveel stress.

Want wat gebeurt er dan?

Als er teveel spanning is gaat je lichaam adrenaline aanmaken. Adrenaline verhoogt je hartslag waardoor je bloed sneller gaat stromen en er meer zuurstof wordt rondgepompt naar je spieren. Hierdoor kun je alert reageren. Naarmate dit langer duurt gaat je lichaam ook cortisol aanmaken, cortisol zorgt ervoor dat je er meer glucose in het bloed komt. Hierdoor maakt het lichaam snel energie vrij om met de stresssituatie om te gaan. Daarnaast zorgt het voor dat we emotionele ervaringen beter onthouden. Dat wil zeggen dat als je iets meemaakt waarbij je een sterke emotie voelt, je geheugen dit extra goed opslaat.

Als je adrenaline aanmaakt, gaat dit ten koste van de aanmaak van serotonine (deze regelt de pijn en prikkelgevoeligheid), dopamine (dit heeft invoed op je cognitieve functies) en melatonine (slaap). Je wordt dus o.a. prikkelgevoeliger, kunt je slechter concentreren en gaat slechter slapen. Hierdoor ontstaat er een disbalans tussen activiteit en ontspanning.Op zichzelf is dit een prachtig systeem. Het zorgt ervoor dat er bij directe dreiging, je direct kunt reageren. Zonder na te denken kom je in actie (of je bevriest, kan ook). En zodra het gevaar geweken is, komt je lichaam weer in ruststand. Alleen…. als de spanning en stress te lang duurt geeft dit problemen. Je lichaam komt niet meer tot rust en blijft in staat van paraatheid.

Daar komt bij dat door de afstandregels het oxytocinesysteem minder in werking wordt gesteld. Oxcytocine wordt ook wel het knuffelhormoon genoemd. Het bevordert de hechting, geeft een gevoel van vertrouwen en vermindert stress.

Als klap op de vuurpijl wordt er ook minder endorfine aangemaakt, oftewel: het gelukshormoon. Endorfine werkt niet alleen pijnonderdrukkend maar is ook medeverantwoordelijk voor het ontstaan van een gevoel van geluk.

Tijd voor actie!

Zoals Peggy Dylan in haar webinar ‘ The Science & Practice of Living with Joy!’ zo mooi zei: so…. if the stress increases, you need to increase the support. Oftewel: als de stress verhoogt, moet je de ondersteuning vergroten. En daar gaf ze een aantal suggesties voor die ik je niet wil onthouden.

Allereerst drukte ze ons op het hart om te letten op je voeding. Vermijd zoveel mogelijk glucose. Juist doordat je lichaam al meer glucose aanmaakt, help je het niet om nog meer tot je te nemen. Dus beperk dit zoveel mogelijk.

Daarnaast kun je andere dingen juist wél doen die helpen te ontspannen. Dit kun je zelf doen maar ook samen met je kinderen:

  1. Prayer
    Sommigen van jullie denken nu misschien: huh?! Maar ik ben helemaal geen christen/ moslim/ …. Dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat je uitreikt naar het hogere. Dat je jezelf uit. Dat je aangeeft waar je moeite mee hebt, waar je hulp bij nodig hebt… en het antwoord wat je terugkrijgt, meeneemt naar je hart.
  2. Meditatie
    Juist nu. Voor veel mensen lastig. Maar al is het maar 5 minuten per dag. Neem de tijd om stil te zijn, te voelen hoe het met je is. Contact te maken met de aarde. En mocht je hier moeite mee hebben, kun je gebruik maken van vele apps die er zijn (zoals Insight timer).
  3. Sociaal contact
    En daar bedoel ik niet mee liken, scrollen en comments op Facebook en Instagram. Zoek het contact met de mensen die je kent. En ja er zijn allemaal beperkingen maar er zijn ook vele alternatieven. Zo kun je bellen, videobellen, kaartjes sturen etc. Wees creatief!
  4. Zorg voor genoeg slaap
    Stress is uitputtend, het kost energie. Probeer dan ook genoeg te slapen. En als dat niet lukt, wel je rust te pakken.
  5. Wees dankbaar
    Soms is het zoeken naar lichtpuntjes. Maar geloof mij, als je op zoek gaat, zijn die lichtpuntjes er iedere dag. En ja, sommige dagen zijn nu heel donker dat je ze haast niet ziet. Maar ik gelóóf echt dat als je iedere dag minstens drie dingen kunt vinden die bijzonder en fijn waren, waar je dankbaar voor bent, dit als een medicijn werkt. Om je te helpen, heb ik een paar maanden geleden een dankjewelboekje gemaakt. Mocht je hem (nog) niet hebben, je vind hem hier.

En naast deze 5 punten, zou ik nog een aantal dingen toe willen voegen:

  • Knuffel je kinderen/ partner. Juist nu is daar veel behoefte aan. Het zorgt ervoor dat je weer meer oxytocine aan gaat maken;
  • Kom in beweging. Veel mensen zitten momenteel thuis. Werken achter de computer, zitten veel stil. Mede doordat veel teamsporten nu niet mogen. Terwijl juist bewegen heel goed is om spanning af te voeren. Zeker kinderen bij wie de spanning hoog zit en snel boos worden hebben hier baat bij. Ga bewegen zoals fietsen, rennen, klimmen,wandelen, dansen etc.. Of.. stoei met ze. Hierdoor help je ze ontladen.
  • Zoek nieuwe uitdagingen. Het aanleren en verwerken van nieuwe vaardigheden heeft een ontstressend effect. Zoals het leren van een nieuw muziekinstrument, haken, potje schaak of leer chinees. Maar let wel: kies iets wat je leuk vind en neem er de tijd voor. Dus verwacht niet dat je binnen 3 weken Stairways to Heaven kunt spelen op de gitaar. Want dan zal het eerder stressverhogend werken als dat niet lukt 😉

Heb jij ook nog tips? Deel ze gerust hieronder!

1 antwoord
  1. F.J.Pigmans
    F.J.Pigmans zegt:

    Lieve Marianne! Met veel interesse het stuk gelezen, heel leerzaam, en buitengewoon goed en duidelijk geschreven. Ben trots op je! Liefs Mama

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.