Veel ouders hoor ik worstelen  met schermtijd. Persoonlijk denk ik dat je kinderen hier in mag begeleiden aangezien veel apps erop gericht zijn je zo lang mogelijk aan het scherm gekluisterd te houden. Het is zo ontworpen dat het een verslavende werking heeft. Daarnaast is het natuurlijk zaak om zelf een goed voorbeeld te geven. Je kunt moeilijk van je kind verlangen dat het maar een uurtje op haar telefoon zit, als je er zelf steeds met je neus inzit. Toch….?

Maar… hoe doe je dit? Toen ik erachter kwam dat mijn schermtijd hoger was dan ik dacht, ben ik gebruik gaan maken van de instellingen op mijn telefoon (en die van de kinderen). Want ik weet niet hoe het met jou zit maar ik kan dat voornemen wel maken, maar mij eraan houden is een tweede. En het is gewoon een verdomd handig hulpmiddel waar ik graag gebruik van maak.

Maar hoe en welke dan? Mijn manier:

  • Doe een reality check
    Door eerst naar je schermtijd te kijken want waar hebben we het eigenlijk over? Soms is het voor je gevoel lang maar blijkt het best mee te vallen. Of (zoals bij mij) andersom: je denkt dat het wel meevalt maar schrikt je vervolgens een hoedje van de werkelijke tijd. Op je telefoon (Android en Iphone) kun je zien hoeveel uur en minuten je per dag, je telefoon gebruikt. Niet alleen alleen de totale tijd per dag (en per week) maar ook welke apps en hoeveel tijd je welke app gebruikt. Zo krijg je een reality check en weet je of ingrijpen nodig is.

    Ohja en bij mij werkte de realitycheck extra door de tijd eens door te rekenen. Zo was die van mij 3 uur en 14 minuten per dag. Onder het gemiddelde van de meeste volwassenen (5 uur) dus mijn eerste gedachte was: ha! Valt mee. Totdat ik bedacht: wacht even…. 3 uur en 14 minuten per dag… dat is bijna 22 uur per week (dus bijna één dag in de week), dat is ruim een maand per jaar….

  • Kijk na welke apps belangrijk zijn en gooi de rest eraf;
    Veel apps zijn handig maar niet belangrijk en toch verleiden ze je. Zo heb ik zelf geen nieuwsapps of facebook op mijn telefoon. Dat check ik via mijn laptop. Scheelt een boel. Ook kun je je afvragen of bepaalde apps echt belangrijk zijn. Vergeet niet dat veel apps actief informatie over je verzamelen.
  • Schakel je notifacties uit;
    Je kunt de notificaties per app instellen: wel/ geen geluid, wel/geen preview etc. Dit zorgt ervoor dat je niet steeds word afgeleid en/of verleid wordt om toch ‘even’ te kijken.
  • Neem je telefoon niet mee naar de slaapkamer;
    En als je toch graag je telefoon naast je bed legt omdat je bereikbaar wilt zijn: stel een downtime/ bedtijd in. Dan ben je nog wel telefonisch bereikbaar maar de andere apps gaan uit (ook dit kun je inaar wens instellen, zo kan ik nog wel naar een podcast luisteren of de muziek via de sonos aanzetten).
  • Stel schermtijd limieten in;
    Dit kan in zijn geheel (dus 2 uur per dag bijvoorbeeld) of per app. Zeker bij apps waar je snel geneigd bent om in te verdwalen, is dat handig. Zo kan ik nog 15 minuten per dag maximaal op insta, daarna gaat ie uit…

En ik zou je ook op het hart willen drukken je kinderen hierbij te ondersteunen en hier afspraken over te maken (en stel ook de telefoon van je kinderen in om ze te helpen). Want bij kinderen ligt de gemiddelde schermtijd vaak nog hoger nog bij volwassenen. Soms wel 6-7 uur per DAG! Leg uit waarom dit belangrijk is en hoe social media werkt (en als je dit niet weet, kijk eens de documantaire: The Social Dilemma op Netflix).

Ik ben benieuwd hoe het jullie afgaat! Indien je nog een goeie tip weet, hoor ik het graag

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.